Przejdź do treści

Innowacje, współpraca i inspirujące dyskusje – podsumowanie MCSC Impact Day 2025

9 kwietnia 2025 w Golden Tulip Warsaw Centre odbył się MCSC Impact Day 2025. W wydarzeniu wzięli udział czołowi eksperci sektora medycznego, przedstawiciele szpitali, biznesu, instytucji publicznych oraz pokaźne grono innowatorów.

Celem spotkania była wspólna debata nad przyszłością ochrony zdrowia. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w panelach dyskusyjnych, prezentacjach startupów oraz premierze raportu podsumowującego 3. edycję Mother and Child Startup Challenge.

Raport MCSC – podsumowanie i nowe otwarcie

Podczas wydarzenia zaprezentowany został raport, w którym podsumowano ubiegłoroczną edycję konkursu – osiągniecia, ale i trudności. Dokument został wzbogacony o poradnik dobrych praktyk wspierających rozwój innowacji w medycynie. 

„Chcemy, by przedstawione w nim działania stały się standardem współpracy na linii innowatorzy-szpitale. Zależy nam, by startup przychodząc do placówki medycznej miał już ogólny ogląd tego, jak będzie wyglądała współpraca, czego może się spodziewać i na jakie pytania powinien być gotowy” – mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka.

„Zbiór dobrych praktyk powstał z myślą o startupach, które nie były przygotowane na kontakt ze szpitalem lub wyobrażały go sobie inaczej” – podkreśla lek. Małgorzata Maj, koordynatorka podręcznika. – „Zawarliśmy w nim wiadomości m. in. z zakresu organizacji pilotażu, finansowania, prawa, marketingu, komunikacji, pewnego przyjętego w środowisku savoir vivre. Chcemy w ten sposób przygotować innowatorów do podjęcia współpracy ze szpitalem – na podstawie naszych doświadczeń i wiedzy. Oszczędzi to niepotrzebnych nerwów zarówno osobom decyzyjnym w placówce medycznej, jak i samym innowatorom.” – dodaje. 

Szpitale są specyficzną enklawą. Głównym celem jest ratowanie zdrowia i życia pacjentów, dlatego poznanie potrzeb medyków jest kluczowe. Nawet najlepiej wymyślony produkt nie spełni oczekiwań, jeśli jego wdrożenie będzie zbyt kosztowne lub czasochłonne. Niezbędna jest świadomość ograniczeń budżetowych czy infrastrukturalnych.

Niemniej ważne są kwestie związane z wykorzystaniem wizerunku. Zdarza się, że po wstępnych rozmowach startupy uznają współpracę za pewnik, chwaląc się nią w social mediach, a nawet wykorzystując logo szpitala w swoich grafikach. Prośba o akceptację materiałów przed publikacją to nie elegancki ukłon w stronę szpitala, ale również zabezpieczenie swoich interesów. Bezprawne wykorzystanie wizerunku może pociągać za sobą kroki prawne, z których część ludzi nie zdaje sobie sprawy.

„Nasz poradnik kierujemy do startupów, które są na etapie pilotażu. Chcemy podać wartościowe wskazówki, które przełożą się na realne usprawnienie kontaktów pomiędzy szpitalami a twórcami nowatorskich rozwiązań. Kompendium dedykujemy każdemu kto zastanawia się nad wejściem do szpitali ze swoją innowacją” – podsumowuje Radosław Nowak, kierownik Działu Wdrożeń – Centrum Innowacji i Sztucznej Inteligencji.

4. edycja konkursu – nowe możliwości

Przedstawiony raport w symboliczny sposób zakończył dotychczasową formułę konkursu. Po rebrendingu przedsięwzięcie wchodzi w kolejny rozdział i od 2025 roku funkcjonuje jako MCSC Hospital Leadership Innovation.

Podczas spotkania omówione zostały pokrótce wprowadzone zmiany w ramach 4. edycji. Duże emocje wzbudziła prezentacja ekosystemu szpitali angażujących się w rozwój konkursu. W 3. edycji wzięło udział 7 szpitali:

  • Instytut Matki i Dziecka, 
  • Bonifraterskie Centrum Medyczne Sp. z o.o., 
  • Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki”, 
  • Szpitale Pomorskie Sp. z o.o., 
  • Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, 
  • Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku
  • oraz Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. prof. dr. St. Popowskiego w Olsztynie.

Teraz do ekosystemu dołączyły kolejne placówki:

  • Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi,
  • Narodowy Instytutu Kardiologii, 
  • Warmińsko-Mazurskie Centrum Chorób Płuc w Olsztynie,
  • Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji,
  • Szpital Dziecięcy w Dziekanowie Leśnym,
  • Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy,
  • Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Poznaniu,
  • Uniwersytecki Szpital Kliniczny im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu,
  • Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu.

Tworzą one sieć Szpitali Współorganizujących i Partnerskich, a dzięki zaangażowaniu w promocję innowacji budują wspólnie przestrzeń do efektywniejszych wdrożeń. Sieć ta ciągle się rozszerza, a placówki zainteresowane przyłączeniem się do inicjatywy zapraszamy do kontaktu: dzial.ai@imid.med.pl

Eksperci o przyszłości innowacji w medycynie

MCSC Impact Day 2025 obejmowało trzy kluczowe panele dyskusyjne, podczas których eksperci i praktycy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pierwszy z nich poprowadziła Diana Żochowska, head of Medonet. W rozmowie zatytułowanej „Model współpracy organów publicznych – jak lepiej współpracować przy programach wsparcia dla innowatorów?” wzięli udział:

  • dr n. farm. Karolina Nowak – dyrektor Wydziału Innowacji i Współpracy Międzynarodowej, Agencja Badań Medycznych,
  • dr Barbara Pastuszek-Lipińska – ekspertka w Dziale Zarządzania Strategicznego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 
  • Jakub Adamski – dyrektor Departamentu Współpracy, Rzecznik Praw Pacjenta. 

Uczestnicy zastanawiali się wspólnie w jaki sposób sektor publiczny może elastyczniej i skuteczniej wspierać startupy i projekty B+R. Podzielili się też swoimi doświadczeniami dotyczącymi partnerstw publiczno-prywatnych oraz poszukiwania sprawdzonych mechanizmów wsparcia i modeli zagranicznych, które można byłoby zaadaptować do polskich warunków.

Kolejna dyskusja – zatytułowana „Szpitale nowej generacji – jak skutecznie wprowadzać innowacje i budować ich akceptację?”przedstawiała perspektywę placówek medycznych. Ich przedstawiciele: 

  • dr n. med. Alicja Karney – zastępca dyrektora ds. klinicznych w Instytucie Matki i Dziecka,
  • Wioletta Śląska-Zyśk – dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Centrum Chorób Płuc w Olsztynie,
  • Jacek Graliński – prezes zarządu Bonifraterskiego Centrum Medycznego Sp. z o.o.,
  • Dariusz Szplit – kierownik Działu Innowacji, Analityki i Wdrożeń Technologii Medycznych w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku

– podzielili się swoimi oczekiwaniami i doświadczeniami związanymi z wdrażaniem nowoczesnych technologii. Moderatorem tej części spotkania był dr n. med. Tomasz Maciejewski – dyrektor IMiD.

Rozmowa koncentrowała się wokół realnych potrzeb placówek i roli kultury organizacyjnej w adaptacji innowacji. Prelegenci zwrócili uwagę na to, że trzeba skupić się na lepszym komunikowaniu potrzeb, by uniknąć nietrafionych technologii. Snuli też wspólne refleksje nad procesem wyboru, wdrażania i skalowania innowacji. 

Ostatni panel został poświęcony startupom zmieniającym przyszłość medycyny. Dyskusja o przewrotnym tytule: „Założenia kontra rzeczywistość – czyli na co komu ten konkurs?” wzbudziła ciekawość i wiele emocji. Wzięli w niej udział laureaci poprzednich edycji Mother and Child Startup Challenge, którzy podzielili się z publicznością swoimi doświadczeniami oraz sukcesami w rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań. Opowiedzieli o wyzwaniach i realnych korzyściach, jakie przyniósł im udział w MCSC. 

Uczestnicy dyskutowali tym czy i jak konkursy mogą stać się skutecznym narzędziem przyspieszającym wdrażanie innowacji w systemie ochrony zdrowia, a także co można poprawić, by jeszcze efektywniej wspierać startupy. 

Spotkanie poprowadził Paweł Zieliński – head of marketing w Consonance, a prelegentami byli: 

  • Maciej Stanuch – MedApp (zwycięzca 1. edycji)
  • dr hab. n. med. Wojciech Kukwa – Clebre (zwycięzca 2. edycji)
  • Żaneta Krawczyk-Antońska – Inventmed (zwycięzca 2. edycji)
  • Tomasz Bartosiak – UES (zwycięzca 3. edycji)

Osobny punkt w agendzie stanowiło wystąpienie dr. Krzysztofa Bronowickiego, który opowiedział o swoich  wnioskach z testowania CarnaLife Holo w Instytucie Matki i Dziecka. Mieliśmy okazji posłuchać także wystąpień naszych Partnerów: w imieniu EIT Health wystąpiła Joanna Broy, a Natalia Świrska reprezentowała OVH cloud.

Prezentacje przełomowych rozwiązań

Uczestnicy wydarzenia mieli również okazję odwiedzić przestrzeń wystawową, gdzie startupy zaprezentowały innowacyjne technologie i rozwiązania medyczne. To była doskonała okazja do wymiany doświadczeń, nawiązania nowych kontaktów i inspirowania się nowymi pomysłami. Wśród wystawców można było spotkać Semi Robotics – twórców robota karmiącego FIDI, Uhura Bionics, którzy jako cel stawiają sobie rozwiązanie problemów z mową atypową, a także wspomniane już MedApp i Laserobarię.

Udany networking, ciekawe dyskusje i możliwość porozmawiania z innowatorami – tak można w kilku słowach streścić przebieg MCSC Impact Day 2025. Wydarzenie pokazało, że klucz do dobrych zmian ochronie zdrowia leży we współpracy przedstawicieli różnych środowisk. Cieszymy się, że w evencie wzięło udział tak wiele osób. Zapraszamy do śledzenia naszych kanałów, by być na bieżąco z tematyką medycznych innowacji.

Więcej informacji już wkrótce.