Przejdź do treści

3. edycja

Głównym celem 3. edycji konkursu Mother and Child Startup Challenge, która odbyła się w 2024 roku, była popularyzacja innowacji medycznych w Polsce, szczególnie w obszarze opieki nad pacjentami pediatrycznymi oraz kobietami w każdym okresie życia.

W ramach inicjatywy dążyliśmy do kreowania otwartego podejścia na współpracę pomiędzy startupami a placówkami medycznymi, wspierając w ten sposób rozwój technologii, które mogą znaleźć zastosowanie w sektorze ochrony zdrowia.

W 3. edycji konkursu skupiliśmy się na projektach znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju technologicznego (TRL ≤ 7), wymagających wsparcia w obszarze mentoringu, współpracy z ekspertami oraz testowania w warunkach szpitalnych.

Dzięki wprowadzonym zmianom, 3. edycja Mother and Child Startup Challenge nie była jedynie kontynuacją poprzednich odsłon – stała się kamieniem milowym w budowaniu społeczności skupionej wokół konkursu, przyciągając rekordową liczbę startupów, placówek medycznych i ekspertów. Tym samym MCSC ugruntował swoją pozycję jako dynamiczna platforma wspierająca i łącząca innowacje medyczne w Polsce.

Nowością były webinary dedykowane Top10 i Top20, plebiscyt Laureat Publiczności oraz wprowadzenie mentoringu szpitali dla poszczególnych startupów z finałowej 10-tki.

Zakres tematyczny

Tematyka konkursu obejmowała szeroki wachlarz innowacji, w tym:

  • pediatrię, ginekologię i położnictwo,
  • profilaktykę i badania przesiewowe,
  • edukację pacjentów oraz wsparcie w szkoleniu specjalistów,
  • zarządzanie procesami i dokumentacją medyczną,
  • technologie laboratoryjne i biotechnologię,
  • rozwiązania wspierające organizację pracy szpitala.

TOP 10

Zwycięzcy 3. edycji

UES Ultra Echo Scan

UES to oprogramowanie SaaS, które realizuje zadania polegające na analizie nagrań
diagnostycznych z USG. Dokonuje analizy trzech podstawowych projekcji. Automatycznie wykrywa prawdopodobieństwo Wrodzonych Wad Serca (WWS) w badaniu UKG noworodków, wskazuje obecność lub brak WWS. Oprogramowanie oparte jest na sztucznej inteligencji z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Projekt posiada duży potencjał pod względem skalowalności, możliwość stosowania w badaniach przesiewowych noworodków na całym świecie, przy niskich kosztach implementacji.

Globalny wskaźnik wykrywalności Wrodzonych Wad Serca jest niski i wynosi 35-50%. WWS występują z częstością 8,2 na 1000 żywych urodzeń i są główną przyczyną zachorowalności i umieralności niemowląt. Wykrywanie WWS u noworodka wymaga odpowiedniego sprzętu, specjalistycznej wiedzy oraz dużego doświadczenia. Dostępność i liczba lekarzy specjalistów oraz ośrodków o wysokim stopniu referencyjności może być tego powodem. Oprogramowanie UES jest odpowiedzią na tego typu problemy. Wyszkolony personel medyczny lub lekarz po wykonaniu standardowych projekcji w określony sposób i przeanalizowaniu obrazów przez oprogramowanie UES otrzymuje odpowiedź w postaci potwierdzenia lub braku WWS z prawdopodobieństwem 96%. Taka informacja pozwala na skierowanie noworodka na dodatkowe badania lub konsultację z lekarzem specjalistą.

Patroni Honorowi

Partnerzy Diamentowi

Partnerzy Platynowi

Partnerzy Złoci

Partnerzy Srebrni

Partnerzy Ekosystemowi

Partnerzy Wspierący

Główni Partnerzy Medialni

Wspierający Partnerzy Medialni

Zobacz raport z 3. edycji konkursu

2. edycja

Druga edycja MCSC – kontynuacja sukcesu

Druga edycja konkursu Mother and Child Startup Challenge, która odbyła się w 2023 roku, stanowiła naturalną kontynuację sukcesu pierwszej odsłony inicjatywy.

W drugiej edycji konkursu poszukiwaliśmy rozwiązań w dwóch kategoriach:

  • ścieżka dojrzałych firm i startupów,
  • ścieżka dla startupów w fazie B+R.

Konkurs nie tylko ukazał potencjał kreatywności i przedsiębiorczości w dziedzinie opieki zdrowotnej, ale również wzmocnił społeczność ekspertów, placówek medycznych i start-upów, tworząc inspirujący ekosystem zmian.

Zakres tematyczny

Ścieżka dla startupów i zespołów w fazie badawczo-rozwojowej (Ścieżka B+R):

Zakres tematyczny:

  • Zdrowie psychiczne i wellbeing pacjentów pediatrycznych oraz ich opiekunów;
  • Profilaktyka i walka z chorobami układu oddechowego wśród pacjentów pediatrycznych;
  • Profilaktyka oraz walka z nadwagą i otyłością wśród pacjentów pediatrycznych;

 

Stopień zaawansowania projektów w ścieżce wdrożeniowej określony został skalą TRL: 3-7.

Ścieżka Wdrożeniowa dla firm i startupów z gotowym produktem (Ścieżka wdrożeniowa)

Zakres tematyczny:

  • Działalność kliniczna: położnictwo i ginekologia, neonatologia, pediatria (innowacje materiałowe, diagnostyka, telemonitoring, terapia, rehabilitacja, wsparcie w decyzjach klinicznych)
  • Profilaktyka i badania przesiewowe;
  • Edukacja pacjentów i wsparcie w szkoleniu specjalistów;
  • Zarządzanie procesami i dokumentacją, analiza danych;

Stopień zaawansowania projektów w ścieżce wdrożeniowej określony został skalą TRL: 8-9.

Finaliści 2. edycji

Zwycięzcy 2. edycji

W 2023 roku Jury przyznało nagrody główne aż 4 projektom w dwóch rodzajach ścieżek:

2 w ścieżce wdrożeniowej:

Laserobaria 2.0_s​

Laserobaria 2.0_S to produkt polskiej firmy Inventmed. To wielofunkcyjne urządzenie certyfikowane jako wyrób medyczny w klasie IIA. Jako jedyne na rynku pozwala na prowadzenie holistycznej terapii z zastosowaniem synergii pięciu czynników fizykalnych: miejscowej tlenoterapii o podwyższonym ciśnieniu, terapii ozonem, polem magnetycznym, światłem czerwonym i światłem UV.

Terapia Laserobarią 2.0_S stosowana jest w leczeniu ran o różnej etiologii: stopa cukrzycowa, oparzenia, odmrożenia, owrzodzenia, rany pooperacyjne, obrzęki limfatyczne, jak również w leczeniu schorzeń ortopedycznych i bólu. W wielu przypadkach leczenie pozwala uniknąć amputacji kończyn. Oprogramowanie pozwala na zindywidualizowanie układu czynników terapeutycznych w zależności od typu schorzenia, poziomu infekcji czy ewentualnych przeciwwskazań.

Efekty terapeutyczne jakie może osiągnąć firma to działanie biobójcze (wiruso-, bakterio-, grzybobójcze), przeciwobrzękowe, przeciwzapalne, przyspieszanie regeneracji tkanek oraz zmniejszanie bólu.
W zakresie ortopedycznym przyspieszanie zrostu kostnego i regeneracja mięśni.

Laserobaria 2.0_S otrzymuje pozytywne referencje od podmiotów medycznych stosujących ją w leczeniu pacjentów m.in. klinicznych szpitali wojskowych, szpitali wojewódzkich oraz placówek prywatnych. Firma, wraz z wynalazkiem, została nagrodzona podczas takich wydarzeń jak Brussels Innova, Startup Challenge 2023 w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego czy podczas XVI Międzynarodowych Targów Wynalazków i Innowacji. 

TruScreen Cervical Cancer Screening​

Zapadalność na raka szyjki macicy (RSM) i śmiertelność pozostają globalnym priorytetem. Umieralność na RSM w Polsce jest jedna z największych w Europie. Modelowanie pokazuje, że aby postęp w eliminacji RSM był skuteczny, należy poprawić jakość podejścia: należy zająć się szczepieniami, badaniami przesiewowymi i zarządzaniem w sposób bardziej kompleksowy, na dużą skalę i szybciej, aby cele Światowej Organizacji Zdrowia (WHO, 2019) mogły zostać zrealizowane. Badania przesiewowe w kierunku RSM muszą być powszechnie dostępne. Przez kilka następnych lat badania przesiewowe będą miały większy wpływ na zachorowalność na RSM niż szczepienia. Jednakże identyfikacja osób z DNA HPV jako jedyna metoda przesiewowa nie poprawi śmiertelności. Badania demonstrują ze poprawa kosztów profilaktyki I umieralności RSM poprawi się tylko w warunkach masowego szczepienia HPV oraz odpowiedniej identyfikacji zmian szyjki macicy wymagających leczenia.

TruScreen to urządzenie medyczne (klasa IIA) które za pomocą potwierdzonej klinicznie metody optyczno-elektrycznej, natychmiastowo wykrywa zmian szyjki macicy.

TruScreen daje szansę obniżenia kosztów profilaktyki raka szyjki macicy i poprawienia śmiertelności szybciej niż z użyciem HPV DNA, przy masowym zastosowaniu. Stanowi ona również doskonałą propozycję dla prywatnych gabinetów ginekologicznych.

TruScreen charakteryzuje się:

  •  Nieinwazyjnością, nie wymaga pobierania tkanki i infrastruktury laboratoryjnej,
  • Wbudowaną sztuczną inteligencją, eliminująca ryzyko ludzkiego błędu,
  • Natychmiastowymi, obiektywnymi wynikami, informującymi o konieczności dalszego postepowania,
  • Łatwością obsługi.

2 w ścieżce B+R:

Clebre

Clebre to innowacyjny sposób leczenia zaburzeń snu i oddychania, w którym na bieżąco monitorujemy postępy, aby dostosować terapię do indywidualnych potrzeb pacjenta. Za pomocą czujnika przyklejonego na szyję przenosimy diagnostykę i monitorowanie do domu pacjenta. Czujnik zbiera dane o tym jak oddychamy oraz jak zachowujemy się, gdy śpimy. Takie obserwacje rozciągnięte na wiele nocy pozwalają zbudować pełny, obiektywny obraz kondycji oraz monitorować jej zmiany.

System diagnostyczny Clebre wprowadza fundamentalną zmianę w sposobie leczenia bezdechów sennych, czy chrapania, a cały proces prowadzony jest przez zespół specjalistów koordynowanych przez opiekuna.

Zaburzenia oddychania w czasie snu są powszechne. U dzieci prowadzą do zaburzeń w prawidłowym rozwoju fizycznym i intelektualnym. W przypadku dorosłych długotrwały stres i niedotlenienie spowodowane bezdechami prowadzą do nadciśnienia, cukrzycy, zaburzeń rytmu serca, a także zawałów i udarów.

Zaburzenia oddychania mają różne przyczyny, mogą wystąpić w każdym wieku oraz są przewlekłe. Oznacza to, że nie ma jednej ścieżki leczenia, oraz że leczenie to musi być długofalowe. Clebre adresuje te potrzeby pacjentów i skutecznie rozwiązuje ich problemy.

Mission Amygdala – Calmsie

Mission Amygdala to platforma dająca natychmiastowe wsparcie dzieciom z depresją i zaburzeniami lękowymi. Pomaga w prewencji, wczesnej interwencji i uzupełnia standardową terapię. Produkt, został stworzony przez doświadczonych lekarzy i informatyków we współpracy z dziećmi, integrując najlepsze praktyki terapeutyczne, konwersacyjną sztuczną inteligencję i gry mobilne.

Cyfrowa forma i dodatkowe funkcjonalności wspierające biały personel eliminują systemowe luki wywołujące kryzys w psychiatrii dziecięcej. Dzięki temu Mission Amygdala to rewolucja, łącząca innowacyjność z angażującym UX, bezpieczeństwem oraz efektywnością, zmieniająca oblicze opieki nad zdrowiem psychicznym dzieci.

Dzieci są angażowane w codzienne misje, w których pomagają postaciom z gry przezwyciężyć emocjonalne wyzwania. Następnie prowadzą rozmowy w czasie rzeczywistym z Generałem Empatią – naszym sterowanym przez sztuczną inteligencję videobotem, który pomaga dziecku zastosować umiejętności zdobyte w grze w rzeczywistych sytuacjach.

Misja Amygdala jest platformą, która służy dwóm celom:

  • cyfrowy produkt terapeutyczny mający na celu wspieranie dzieci w wieku od 8 do 12 lat z łagodnymi do umiarkowanych objawami depresji i lęku,
  • produkt wellness, który ma na celu ułatwienie zapobiegania i pomaganie dzieciom w rozwoju odporności emocjonalnej poprzez psychoedukację i elementy oparte o terapię poznawczo-behawioralną (CBT), w szczególności zapewniający narzędzie psychoedukacyjne pacjentom pediatrycznym z chorobami fizycznymi.

Organizatorzy

Partnerzy strategiczni

Partnerzy Główni

Patroni Honorowi

Partnerzy Wspierający

Partnerzy Medialni

Zobacz raport z 2. edycji konkursu

1. edycja

Instytut Matki i Dziecka jest pomysłodawcą Konkursu Mother and Child Startup Challenge skierowanego do startupów z Polski i zagranicy. To pierwszy tego typu projekt w skali Polski oraz jeden z nielicznych na terenie Europy zrzeszający państwowe podmioty medyczne we wspólnym celu – wykorzystanie potencjału technologii medycznych oraz innowacji skierowanych na ochronę zdrowia i życia.

Oficjalne ogłoszenie konkursu odbyło się dnia 12 maja 2022 roku podczas wystąpienia dr n. med. Tomasza Maciejewskiego, Dyrektora IMiD na wyjątkowym i prestiżowym wydarzeniu Impact CEE w Poznaniu.

Inicjatywa Instytutu Matki i Dziecka zawiązana z 4 szpitalami klinicznymi miała zapewnić rozwój najbardziej innowacyjnych projektów lub rozwiązań procesowych w ochronie zdrowia. To ważny krok w formowaniu ekosystemu sprzyjającemu współpracy zwinnych przedsiębiorstw z ośrodkami medycznymi.

Konkurs został skierowany do startupów i podmiotów tworzących najbardziej kreatywne innowacje produktowe lub procesowe, o istotnym znaczeniu dla pacjentów, jak i systemu opieki zdrowotnej, obejmujące szeroko rozumiane technologie medyczne, (w tym m.in. wyroby medyczne, rozwiązania z zakresu diagnostyki, farmakoterapii i technologii teleinformacyjnych). Szczególna uwaga została skieeowana na wsparcie ukraińskich firm technologicznych.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny obejmował:

  • Działalność kliniczna: położnictwo i ginekologia, neonatologia, pediatria (innowacje materiałowe, diagnostyka, telemonitoring, terapia, rehabilitacja, wsparcie w decyzjach klinicznych)
  • Profilaktyka i badania przesiewowe;
  • Edukacja pacjentów i wsparcie w szkoleniu specjalistów;
  • Zarządzanie procesami i dokumentacją, analiza danych;

Finaliści 1. edycji

Zwycięzcy 1. edycji

Infermedica

Infermedica wspiera pacjentów i pracowników ochrony zdrowia na każdym etapie – od pierwszych objawów, przez realizację konsultacji medycznej, aż po profilaktykę i opiekę po.

Platforma składa się z trzech modułów: Triage, Intake, Follow Up. Poza nakierowaniem pacjentów do odpowiedniej opieki, zbiera wstępny wywiad, wspierając profesjonalistów w efektywniejszym świadczeniu usług medycznych.

MedApp S.A.

MedApp S.A. jest spółką technologiczną działającą w obszarze sztucznej inteligencji, analizy dużych zbiorów danych medycznych oraz wizualizacji i modelowania holograficznego danych obrazowych. Technologia oferowana przez MedApp rewolucjonizuje sposób, w jaki można leczyć i ratować ludzkie życie.

MedApp rozwija technologię wspomagające diagnostykę obrazową w rozszerzonej rzeczywistości i medycynę cyfrową nowej generacji, nieustannie poszerzając portfolio usług, dopasowując je do potrzeb zmieniającego się świata i nowych obszarów zastosowania

Organizatorzy

Partnerzy Strategiczni

Partnerzy

Patroni Honorowi

Partnerzy Wspierający

Partnerzy Medialni

Zobacz raport z 1. edycji konkursu

Więcej informacji już wkrótce.